Suomen eläkejärjestelmä uudistettava

Suomen eläkejärjestelmä tulee kohtaamaan suuria haasteita tulevien vuosikymmenten kuluessa. Pienenevät ikäluokat joutuvat maksamaan väestömäärältään suurempien ikäluokkien eläkkeet. Tilanne on kestämätön työn sivukulujen kasvaessa eläkemaksujen muodossa hallitsemattoman suuriksi. Tämän seurauksena Suomen talous näivettyy ja hyvinvointia on entistä vähemmän kansalaisille.

”Helppoja ja nopeita ratkaisuja suuren ja monimutkaisen eläkejärjestelmän korjaamiseksi ei ole. Kuitenkin viime vuosien pienet korjaustoimenpiteet ovat olleet vain laastaria laastarin päälle. Nykyisessä mallissa tämän hetken työssä käyvät maksavat suurelta osin nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Tulevaisuudessa yksi työssä käyvä henkilö maksaisi useamman eläkeläisen eläkkeen.”, KD Nuorten hallituksessa vaikuttava Riku Auerma huomauttaa.

Eläkejärjestelmää tulisikin radikaalisti muuttaa niin, että tämän päivän työssä käyvät rahoittavat pääsääntöisesti omilla eläkemaksuillaan omat eläkkeensä. Varat sijoittamalla ja useiden vuosikymmenten sijoitushorisontilla eläkkeet voitaisiin turvata ja eläkemaksut kohtuullistaa rahasto-osuuksien kasvaessa korkoa korolle ilmiön vaikutuksesta.

Uuden järjestelmän rakentaminen ei kävisi kuitenkaan hetkessä. Uuteen järjestelmään siirtyminen tarkoittaisi myös joillekin palkansaajille eläkemaksujen suorittamista sekä nykyisille eläkeläisille että tulevaisuudessa maksuun menevistä omista eläkkeistä.

KD Nuoret esittää, että Suomen hallitus käynnistää selvitystyön, jotta eläkejärjestelmän toimivuus voidaan taata tulevina vuosikymmeninä. Suomen eläkejärjestelmän rahastoinnin osuutta on kasvatettava.

Riku Auerma
KD Nuorten hallituksen jäsen