Poliittiset nuorisojärjestöt: Itse valtiaat takaisin tv-ruutuihin!

Poliittiset nuorisojärjestöt vaativat Itse valtiaat -ohjelmaa takaisin televisioon. Itse valtiaat oli suomalainen poliittista parodiaa esittävä animaatiosarja, jota esitettiin TV1-kanavalla 2000-luvulla.

– Meidän päättäjäsukupolvemme on varttunut Itse valtiaita katsellessa ja moni meistäkin on saanut ensimmäiset poliittiset kimmokkeensa sarjasta, poliittisten nuorisojärjestöjen puheenjohtajat nostalgisoivat kannanotossaan.

Vaikka nuorisojärjestöt ovat keskenään erimielisiä esimerkiksi Ylen julkisen tehtävän laajuudesta, yhtyvät ne vaatimukseensa palauttaa suosittu Itse valtiaat -sarja tuotantoon ja suomalaisten televisioihin. Järjestöjen mielestä ohjelma tekee politiikasta helpommin lähestyttävää ja tavoitti aikanaan merkittävän osan suomalaisista.

– Itse valtiaiden palauttaminen tv-ohjelmistoon voisi osaltaan edistää politiikan kiinnostavuutta ja kansantajuisuutta aikana, jolloin edes muutaman viikon päästä koittavat aluevaalit eivät erityisemmin herätä kansan mielenkiintoa, nuorisojärjestöjen puheenjohtajat toteavat yhteisessä kannanotossaan.

Nuorisojärjestöjen puheenjohtajat ovat huolestuneita siitä, miltä politiikka näyttää ulospäin. Tällä hetkellä se näyttäytyy helposti hampaat irvessä toisten kanssa taistelulta, vaikkei se sitä todellisuudessa olekaan. Itse valtiaiden palauttaminen tv-ohjelmistoon voisi näyttää myös toisen puolen politiikasta.

Olisi tärkeää näyttää ihmisille, että poliitikot ovat hekin vain ihmisiä, joilla on monenlaiset puolet pelkän julkisuusprofiilin lisäksi. Olisi myös hyvä, että poliitikot osaisivat suhtautua itseensä myös huumorilla — kaiken ei aina tarvitse olla niin vakavaa, vaikka asiat tärkeitä olisivatkin. Tämän puolen politiikasta Itse valtiaat voisi näyttää, puheenjohtajat jatkavat

Lopuksi nuorisojärjestöt ehdottavat, että palauttaessaan Itse valtiaat -ohjelman tarjontaansa Yle harkitsee vakavasti myös poliittisista nuorisojärjestöistä kertovan spin off -sarjan tekemistä. Nuorisojärjestöpuheenjohtajat ilmoittavat olevansa käytettävissä sarjan tuotantoon.

Yhteystiedot:

KD Nuoret
Annika Lyytikäinen

RKP-nuoret
Frida Sigfrids,

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto
Peppi Seppälä,

Brigita Krasniqi,