KD Nuoret: Suomen haettava Naton jäsenyyttä

KD Nuoret esittää Kristillisdemokraattien elokuiselle puoluekokoukselle Suomen Nato-jäsenyyden edistämistä. Suhtautuminen Nato-jäsenyyteen on perinteisesti ollut nuorisojärjestöä ja emopuoluetta erottava tekijä, johon KD Nuoret peräänkuuluttaa etänä järjestettävässä puoluekokouksessa muutosta. Nato-keskustelun vauhdittamiseksi KD Nuoret järjestää myös maanantaina 16.8. striimattavan keskustelutilaisuuden aiheesta.

Suomalaista Nato-jäsenyyttä nuorisojärjestö perustelee muun muassa muuttuneella turvallisuustilanteella. KD Nuoret muistuttaa, ettei Nato-jäsenyyden kannattaminen ole “sotahulluutta”, vaan ennen kaikkea rauhan tae: “Viime vuosina itänaapurimme on ollut aktiivisesti osallinen moniin Itä-Euroopan levottomuuksiin, eikä trendi näytä laantumisen merkkejä. Hyökkäys Nato-maahan on sellainen riski, jonka ottamiseen kynnys on harvinaisen korkealla. Nato-jäsenyys toimii kotivakuutuksen lailla, eikä sitä voi ottaa, kun tupa on jo tulessa”, todetaan puoluekokousaloitteessa.

KD Nuoret suhtautuu aloitteen käsittelyyn puoluekokouksessa toiveikkaasti: “Esimerkiksi vallitseva Valko-Venäjän tilanne ja Aleksei Navalnyin myrkytys on saanut monet heräämään Ruususen unestaan Nato-kysymyksessä. Millä perustein KD olisi huolestuttavasta kehityksestä huolimatta maailman viimeinen kristillisdemokraattinen puolue, joka ei kannata Natojäsenyyttä? Miksi jo 70-luvulla Kekkosen vallanpitoa ja suomettumista vastaan taistellut puolue tahtoisi 2020-luvulla linjata suurista puolustuskysymyksistään Moskovaa mielistellen?”, kysyy KD Nuorten puheenjohtaja Annika Lyytikäinen.

Aloitteessaan KD Nuoret muistuttaa, että Suomi jo nyt tekee huomattavaa yhteistyötä Naton kanssa, eikä jäsenyys siksi aiheuttaisi kohtuuttomia kustannuksia. Suomi on yhteensovittanut Puolustusvoimien kaluston Naton kanssa, Suomi on Naton rauhankumppani ja yhteisiä harjoituksia pidetään säännöllisesti. Suomi osallistuu ulkomailla Naton johtamiin kriisinhallintaoperaatioihin ja vaihtaa tiedustelutietoa Nato-maiden kanssa. Idässä tiedetään hyvin Suomen ja Naton lämpimistä väleistä. Kun yhteistyö on jo nyt varsin laajamittaista, olisi Suomen järkevää ottaa Natosta irti kaikkein konkreettisin hyöty eli turvatakuut.

KD Nuoret ei ole näkemyksensä kanssa yksin: “Ruotsissa kansan ja kansanedustajien Nato-kanta on viime vuosina kallistunut jäsenyyden puolelle. KD Nuoret muistuttaa, että myös Suomen upseerikunnasta enemmistö kannattaa Naton jäsenyyttä. Kenraaleista ja eversteistä enemmistö on sitäkin suurempi”, aloitteessa todetaan.

Suomen Kristillisdemokraattien puoluekokous järjestetään 27.–28. elokuuta etätoteutuksena. KD Nuoret on jättänyt puoluekokoukselle yhteensä ennätykselliset 13 aloitetta, joissa käsitellään Nato-jäsenyyden lisäksi muun muassa maksutonta ehkäisyä, anonyymiä rekrytointia ja tehokkaampaa kunniaväkivaltaan puuttumista.

KD Nuoret järjestää maanantaina 16.8. klo 19 keskustelutilaisuuden “Suomen haettava Naton jäsenyyttä – miksi?”, joka striimataan nuorisojärjestön sivulla Facebookissa. Mukana tilaisuudessa keskustelemassa kirjo vaikuttajia. Lisätiedot Facebook-tapahtumasta täältä.

Lisätiedot:

Annika Lyytikäinen