Nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Nuorten turvallinen osallistuminen yhteiskunnalliseen toimintaan turvattava

Tiistaina 12.5. julkisuuteen nousi Vasemmistonuorten suljetusta Facebook-ryhmästä tehty tietovuoto, missä noin 600 nuoren henkilöprofiili on tietoineen ladattu oikeudessa kielletyn uusnatsijärjestö Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen sivuille. Poliittiset nuoriso- ja opiskelijajärjestöt näkevät tilanteen erittäin huolestuttavana ja tuomitsevat jyrkästi henkilölistan rakentamisen. Poliittiset nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat, että nuorten oikeus osallistua demokraattiseen toimintaan ilman vainon uhkaa on Suomessa turvattava.

“Vapaassa demokratiassa jokaisella nuorella tulee olla mahdollisuus osallistua yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ilman pelkoa vainon uhasta. Viranomaisten resursseja tulee parantaa, jotta kohdennettuun häirintään kyetään nykylainsäädännön puitteissa tehokkaammin puuttumaan. Yhteiskunnallinen häirintä olisi aika ottaa myös juridisesti vakavasti, jotta nuorten turvallinen demokraattinen toiminta on mahdollista tänään ja tulevaisuudessa”, nuoriso- ja opiskelijajärjestöt linjaavat.

Nuorten osallistuminen yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ei ole tänäkään päivänä itsestäänselvyys. On sanomattakin selvää, että vaikuttamisesta kiinnostuneiden nuorten joutuminen tällaiseen vaaraan ei rohkaise osallistumaan julkiseen toimintaan. Uusfasistiset liikkeet ovat kerta toisensa jälkeen loukanneet tätä vapautta kylväen pelkoa väkivallasta sekä vainosta. PVL:n kaltaisten järjestöjen toiminnan ei voida antaa jatkua ja kielletyt verkostot on asetettava vastuuseen teoistaan”, nuoriso- ja opiskelijajärjestöt päättävät.

Lisätietoja:

Annika Lyytikäinen, KD Nuorten puheenjohtaja
+358 50 3123037, annika.lyytikainen@kdnuoret.fi

Liban Sheikh, Vasemmistonuorten puheenjohtaja
+358 50 5019721, liban@vasemmistonuoret.fi

Anna Lemström, Vasemmisto-opiskelijoiden puheenjohtaja
+358 45 6397273, puheenjohtaja@vasemmisto-opiskelijat.fi

Amandan Pasanen,
+358 40 9611330, amanda.pasanen@vihreatnuoret.fi
Brigita Krasniqi,
+358 45 1312554, brigita.krasniqi@vihreatnuoret.fi
Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton tasa-arvoiset puheenjohtajat