KD Nuoret: Poliitikot HX-hankkeen kimpussa liian varhain

Hornet-keskustelu käy jälleen vilkkaana. KD Nuorten vuosikokous keskusteli asiasta jo syksyllä ja otti asiaan kantaa seuraavasti. Vuosikokouksen kannanotto on edelleen varsin ajankohtainen.

KD Nuorten mielestä poliitikot eivät ole oikeita henkilöitä arvioimaan eri vaihtoehtojen vaikutusta Suomen kokonaispuolustukselle. Tähän ainoat oikeat henkilöt ovat puolustusvoimien asiantuntijat.

Uudet hävittäjät ovat tämän hallituskauden suurin yksittäinen hankinta ja myös puolustusvoimien historian suurin hankinta.

HX-hankkeen tarkoitus on korvata ilmapuolustuskyky täysin. Hävittäjät ovat kehittyneet merkittävästi viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana, ja ilmapuolustukseen on tullut uusia ulottuvuuksia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että iskukykyistä rautaa ei ilmassa tarvittaisi.

HX-hanke on kooltaan niin merkittävä hanke, että sillä on valtava taloudellinen ja poliittinen vaikutus. Tästä johtuen poliitikkojen ei tulisi tässä vaiheessa spekuloida puoleen tai toiseen kokonaisratkaisun toimittajista tai koneiden määrästä, koska sillä voi olla haitallinen vaikutus HX-hankkeen tarjouskilpailuun. Politiikkojen aika keskustella hankinnasta on vasta, kun riippumaton esitys tulee eduskunnan ja puolustusvaliokunnan käsiteltäväksi.

Ei vaaranneta Suomen turvallisuutta politikoinnilla!

Lisätietoja:

Annika Lyytikäinen,