KD Nuoret: Oikeusministerin on erottava

Oikeusministeriön yksi tärkeimmistä tehtävistä on vaalien järjestämisestä huolehtiminen ja siten demokratian toteutumisen takaaminen. Ajallaan järjestettävät vaalit ovat perusedellytys Suomen kaltaisessa vahvassa demokratiassa myös poikkeusoloissa. Vaalien siirtäminen osoittaa hallituksen ja eritoten oikeusministerin epäonnistumisen tilanteessa, jossa vaalien koronaturvallista järjestämistä on voinut suunnitella jo vuoden.

Erilaisia ratkaisuehdotuksia vaalien koronaturvalliseksi järjestämiseksi, joiden toteuttamiseen puoluesihteereillä ja puolueilla on ollut valmius, on esitetty jo viime vuonna. Oikeusministeri on vakuutellut, että suomalaisessa yhteiskunnassa kyllä löydetään ratkaisut, joilla kuntavaalit kyetään järjestämään ajallaan. Vielä torstaina 4.3. A-talkissa Henriksson totesi, että lähtökohta on se, että vaalit järjestetään ajallaan, sillä Oikeusministeriö on yhdessä THL:n kanssa tehnyt töitä, jotta pystytään turvaamaan äänestämisen terveysturvallisuus.

“Nyt vaikuttaa siltä, ettei kaikkia kortteja ole käännetty tarpeeksi ajoissa. On kummallista, että vaalien siirtämiselle on matalampi kynnys kuin esimerkiksi ennakkoäänestysajan pidentämiselle”, KD Nuorten varapuheenjohtaja Ami Rinta-Valkama toteaa.

Vaalien siirtäminen aiheuttaa selvää epätasa-arvoisuutta ehdokkaiden välillä. Etulyöntiasema on jo ennestään tunnetuilla ehdokkailla sekä ehdokkailla, joilla on varaa panostaa rahallisesti kaksinkertaiseen kampanjaan. Häviäjiä ovat esimerkiksi nuoret, jotka ovat muutoinkin aliedustettuja päätöksenteossa. KD Nuoret katsovat, että kyseessä on niin suuri epäonnistuminen, että oikeusministeri Henrikssonin tulisi erota. Kokoomusnuoret vaativat Henrikssonin eroa vaalien lykkääntyessä eilen perjantaina.

“Demokratiasta huolehtiminen on oikeusministerin ehdottomasti tärkein tehtävä. Jos vaalien järjestämisessä hyvistä neuvoista ja ideoista huolimatta epäonnistutaan, ei jäljelle jää muita vaihtoehtoja, kuin oikeusministerin ero”, kommentoi KD Nuorten puheenjohtaja Annika Lyytikäinen.

Lisätiedot:

Annika Lyytikäinen