Poliittiset nuorisojärjestöt: ”Emme tee yhteistyötä fasistien kanssa”

Kokoomusnuoret, Demarinuoret, Keskustanuoret, Vihreät nuoret, Vasemmistonuoret, KD Nuoret ja RKP-nuoret tuomitsevat Perussuomalaisten riveissä esiintyvän fasismin.

Perussuomalaisten nuorten toinen varapuheenjohtaja julisti Virossa (23.2.) Etnofuture IV -tapahtuman puheenvuorossaan olevansa fasisti, etnonationalisti ja traditionalisti. Jalonen vahvisti asian STT:lle maanantaina. Perussuomalaisten nuorten puheenjohtaja Asseri Kinnunen ei ole tuominnut Jalosen puheita tai irtisanoutunut niistä.

Poliittiset nuorisojärjestöt korostavat, että niiden toiminta pohjaa liberaalin demokratian ja ihmisoikeuksien puolustamiseen. “Emme voi missään tapauksessa tehdä yhteistyötä fasistisiksi julistautuvien henkilöiden tai järjestöjen kanssa”, sanovat järjestöjen puheenjohtajat.

Demokratiaa ja ihmisten perusoikeuksia polkevalla fasismilla ei ole sijaa meidän Suomessamme. Vaadimme, että PS ja PS-nuoret putsaavat riveistään fasistiset ja etnonalionalistiset voimat. Ennen sitä millekään yhteistyölle ei ole minkäänlaisia edellytyksiä”, toteaa Kokoomusnuorten puheenjohtaja Matias Pajula.

Jos demokratiaa puolustavat poliittiset voimat eivät olisi ryhtyneet sisällissodan jälkeen yhteistyöhön, Suomi tuskin olisi kehittynyt pohjoismaiseksi hyvinvointivaltioksi ja liberaaliksi demokratiaksi. Demokratia on aina hauras ja tänäkin päivänä tarvitaan työtä kaikenlaisia sortoaatteita vastaan”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi vetoaa.

Ihmisarvo on jakamaton – aikamme tarvitsee ihmisoikeuksien ja demokratian puolustajia. Historiasta löytyy vakavia esimerkkejä siitä, mihin fasistiset voimat ovat johtaneet. Vaadimme, että PS-nuoret puhdistavat rivinsä fasistisista voimista”, toteaa Keskustanuorten puheenjohtaja Hanna Markkanen.

Fasismin ja rasismin nousulle tulee pistää loppu. Ne eivät kuulu liberaaliin ja ihmisoikeuksia kunnioittavaan demokratiaan. Etnonationalismi on ollut termi, jolla on yritetty piilottaa rasismi ja fasismi. Viimeistään nyt olisi syytä uskoa, että tämä liike tekee ihmisvihamielistä politiikkaa.”, sanovat Vihreiden nuorten puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Amanda Pasanen.

Vasemmistonuoret ovat vastustaneet fasismia jo vuodesta 1944, sillä ihmisoikeudet eivät ole mielipidekysymyksiä. Fasismi kytkeytyy tiiviisti rasismiin, jota lujitetaan dis-informaatiolla sekä edesautetaan viimeksi Saksan Hanaussa nähtyä poliittisen terrorin ilmapiiriä”, tiivistää Vasemmistonuorten puheenjohtaja Liban Sheikh.

Fasismi on totalitarismia, sananvapauden kaventumista ja viattomia uhreja. On sanomattakin selvää, ettei isänmaan asiaa ajava nuorisojärjestö voi ajaa sellaista”, sanoo KD Nuorten puheenjohtaja Annika Lyytikäinen.

Fasismi ja etnonationalismi eivät kuulu Suomalaiseen yhteiskuntaan ja meidän on tuomittava kaikki siihen liittyvät kannanotot. Me emme tee kompromisseja ihmisoikeuksista ja siksi lopetamme yhteistyön PS-nuorten kanssa kunnes fasistit ovat poissa”, sanoo RKP-nuorten puheenjohtaja Frida Sigfrids.

Lisätiedot:

Matias Pajula