KD Nuoret: Palestiinan tunnustaminen ei ole rauhan ratkaisu

Keskustanuorten valtuuskunta hyväksyi lauantaina 27.6.2020 aloitteen Palestiinan valtion tunnustamisesta. Aikaisemmin tukeaan Palestiinan valtion tunnustamiselle on osoittanut ainakin Vihreät nuoret sekä Vasemmistonuoret.

KD Nuoret painottaa, että Hamas-johtoista Palestiinan valtiota ei tule tunnustaa. Hamas, joka hallitsee mm. Gazassa, on palestiinalainen islamistinen järjestö ja Palestiinan parlamentin suurin puolue. Hamas kehottaa peruskirjassaan itsensä uhraamiseen, yllyttää Israelin tuhoamiseen sekä juutalaisten surmaamiseen kaikkialla. Mm. EU on luokitellut Hamasin terroristijärjestöksi.

On hämmästyttävää, että ihmisoikeuksien puolesta ja rasismia vastaan äänekkäästi huutavat tahot ovat valmiita tukemaan antisemitistisen tahon valtapyrkimyksiä,” KD Nuoret toteaa. “Palestiinan tunnustaminen nähdään jollakin kummallisella tavalla automaattisena rauhanratkaisuna, jota se ei todellisuudessa ole. Rauhaa ei voida saavuttaa ennen kuin asianosaiset tahot ovat yhdessä päätyneet yhteiseen rauhansopimukseen,” KD Nuoret  jatkaa.

KD Nuoret on toiminut koko olemassaolonsa ajan niin rasismia kuin antisemitismiäkin vastaan ja tästä syystä ei voi kannattaa antisemitistisen Hamasin johtaman Palestiinan valtion tunnustamista.

KD Nuoret näkee, että Palestiinan valtiota ei tule tunnustaa ilman Israelin valtion kanssa neuvoteltua rauhansopimusta ja Palestiinan tunnustusta Israelin oikeudesta olemassaoloon juutalaisena valtiona. Ennen tätä, ei kahden valtion ratkaisulle ole edellytyksiä.

Lisätietoja:

Viljami Haavisto,