Uudistun-siis olen.

Uudistun-siis olen.

Yritys, joka ei uudistu, ei ole vain paikallaan – vaan kulkee taaksepäin.” Samoin on erilaisten järjestöjen ja organisaatioiden laita. Toiminnan kehittäminen ei ole mitään bonusta perustyön lisäksi, vaan välttämättömyys, mikäli mielii pysyä hengissä.

 

Poliittisten puolueiden tulisi reagoida etulinjassa maailman muutoksiin – tai mielellään olla jopa askeleen edellä niitä. Meidän tulee seurata kehittyviä valtioita, välttää muiden tekemiä virheitä sekä kuunnella tulevaisuuden tutkijoita, jotta osaamme tehdä kestävää politiikkaa ja varautua haasteisiin jo etukäteen.

 

Myös rakenteet ja toimintatavat kaipaavat ravistelua. Usein juuri nuorisojärjestöt näyttävät puolueille esimerkkiä uusien markkinointikanavien ja sosiaalisen median haltuunotossa. Internet on muuttunut vaikuttamisen kanavaksi kaikkialla maailmassa. Enää massoja ei johdeta ylhäältä alaspäin, vaan kansa saa auktoriteeteista allergiaa. Kuluttaja voi tahrata yrityksen maineen hetkessä, kun jakaa netissä huonon asiakaspalvelukokemuksen joka saa tuhansia jakoja. Mutta firman nokkela vastaus voi pelastaa kriisiviestinnän ja kääntää kohun voitoksi. Miten hyödynnämme tällaista vuorovaikutusta politiikassa?

 

Tulevaisuuden menestyvä puolue ei ole kaavoihin kangistunut herrakerho, vaan alati uudistuva vaikuttamisen väylä. Se kerää kaiken aikaa palautetta ja uusia ideoita kentältä. Lisäksi se koostuu ihmisistä, jotka ovat mukana vain yhden kampanjan ajan ilman sitoutumista; vapaaehtoisista, joilla on lupa hurjienkin tempausten toteuttamiseen; työntekijöistä, jotka purkavat puolueesta turhia rakenteita; puoluejohtajista, joiden puhelinlinja toimii molempiin suuntiin; sekä ulkopuolisista trendisettereistä, jotka kertovat missä milloinkin kannattaa näkyä ja mihin ottaa kantaa.

 

Kristillisdemokraatit ei ole altavastaaja tässä kisassa. Keskustaan verrattuna meillä on varsin keveä organisaatiorakenne – olemme surffilauta valtamerialuksen vierellä. Nopeasti ja rohkeasti reagoiva puolue pääsee nousemaan aallon harjalle, mutta siihen tarvitaan tuhansia ideoita ja ripaus tuuria. Menestyksen kannalta tärkeintä on, että liike ei pysähdy kun yksi aalto on saavutettu. Huipullakin katseen on oltava jo seuraavassa aallossa.

 

 

Milka Taivassalo

KD Nuorten 1. varapuheenjohtaja

Twitter: @Milka Taivassalo

milka.taivassalo@kdnuoret.fi

050 572 0692

Leave a reply